Konfrontacja z agresywnym zachowaniem może być trudnym i stresującym doświadczeniem. Może to zdarzyć się w szkole, w publicznych miejscach, a nawet domu. Kluczowe jest rozwijanie skutecznych strategii, które pomogą zachować nam spokój i bezpieczeństwo, a także przyczynią się do załagodzenia sytuacji.
Poniżej omówionych zostało kilka sposobów radzenia sobie z agresywnymi zachowaniami:
Zachowaj spokój
Pierwszym krokiem w radzeniu sobie z agresją innych jest nie uleganie jej i zachowanie spokoju. Reagowanie agresją na agresję zwykle tylko pogarsza sytuację. Oddychaj głęboko, staraj się mówić spokojnie, bez podnoszenia głosu. Możesz też po prostu milczeć – to pomoże w utrzymaniu jasności myślenia i podejmowaniu racjonalnych decyzji.
Aktywnie słuchaj
Często agresja wynika z frustracji lub poczucia, że nie jest się słuchanym. Wykazanie, że aktywnie słuchasz, poprzez utrzymanie kontaktu wzrokowego, skinienie głową i zadawanie pytań, może pomóc drugiej stronie poczuć się zrozumianą, a tym samym uspokoi to jej emocje.
Stawiaj granice
Ważne jest, aby ustalić jasne granice. Komunikuj wyraźnie i stanowczo, co jest akceptowalne, a co nie. Ustawianie granic pomaga w ochronie własnego dobrostanu i pokazuje drugiej stronie, że agresywne zachowanie nie jest efektywnym sposobem komunikacji.
Nie bierz agresji do siebie
Próba zrozumienia, że agresja nie zawsze jest skierowana personalnie do nas, może pomóc w zachowaniu obiektywizmu. Często agresywne zachowanie drugiego człowieka jest wynikiem innych jego frustracji lub przeżywanego w życiu stresu, które nie mają związku bezpośrednio z Tobą.
Poszukaj wsparcia
W przypadku powtarzającej się lub intensywnej agresji ważne jest, aby szukać wsparcia u innych. Może to oznaczać rozmowę z wychowawcą, rodzicem, skorzystanie z pomocy psychologa, lub w ekstremalnych przypadkach zgłoszenie sprawy odpowiednim służbom. Szukaniem wsparcia może także być odwoływanie się do autorytetów w trakcie konkretnej sytuacji – powołaj się na czyjeś słowa lub zasady. Szukaj poparcia u innych osób – być może dookoła siebie masz kogoś, kto jest w podobnej sytuacji lub jest wrażliwy na krzywdę drugiego człowieka.
Unikaj eskalacji
Jeśli jest taka opcja, unikaj eskalacji sytuacji. Tak długo jak to możliwe „nie dostrzegaj” konfliktu lub próbuj go przedefiniować – może to być szczególnie przydatne, gdy konflikt wdziera się w bliskie relacje. Nie odpowiadaj agresją na agresję – staraj się nie podnosić głosu i nie używać języka, który może być postrzegany jako prowokacyjny. Możesz spróbować racjonalizować sytuację drugiej osobie i wypowiadać się poprzez „komunikat JA”, np. „Złości mnie, gdy nie mogę dojść do słowa” zamiast „Zawsze na mnie krzyczysz”.