Okres adolescencji wiąże się z dużą otwartością na nowe doświadczenia. Eksperymentowanie i testowanie swoich granic jest naturalne i wpisane w zdrowy rozwój nastolatków.

Pierwszy zapalony papieros, wypita puszka piwa ma najczęściej miejsce przed ukończeniem osiemnastych urodzin. Na tym etapie życia człowiek ma w sobie większą gotowość, żeby sięgać po substancje zmieniające świadomość, również po te nielegalne. Od niewielu substancji psychoaktywnych można uzależnić się od pierwszego zażycia. W większości przypadków jest to proces, który przechodzi przez takie etapy jak: eksperymentowanie, używanie regularne, nadużywanie, a w końcu uzależnienie. Warto o tym pamiętać, szczególnie w chwilach, kiedy okaże się, że dziecko np. pali marihuanę. Zdarzają się rodzice, którzy w obawie przed uzależnieniem decydują się już na początkowym etapie zgłosić dziecko do ośrodka dla młodzieży uzależnionej. Jest to zły pomysł, który zamiast skutkować abstynencją przyczyni się do rozwoju przygody z używkami. Trzeba pamiętać, że w takich ośrodkach przebywają osoby, które rzeczywiście od wielu lat korzystają z substancji psychoaktywnych. Dzielenie się swoimi historiami może zadziałać zachęcająco zamiast zniechęcająco.

Granica między poszczególnymi fazami uzależnienia jest bardzo płynna i cienka – zwykle trudno jest się zorientować, że coś, co jeszcze niedawno było tylko okazjonalnym dodatkiem do imprez, obecnie jest już niemalże codziennością. Tak działa ludzka psychika – długo wypiera problem, a umysł osoby uzależnionej jest w tym szczególnie dobrze wyspecjalizowany. Dlatego tak ważne są dobre relacje w rodzinie. Rodzic, który zna swoje dziecko, często jest w stanie zainterweniować na wcześniejszym etapie i tym samym uchronić syna lub córkę przed uzależnieniem. Dodatkowo warto wspomnieć, że wspierająca się rodzina, która otwarcie umie ze sobą rozmawiać i chętnie spędza razem czas, jest czynnikiem chroniącym przed uzależnieniami.

Jeżeli zauważysz, że dziecko korzysta z używek, warto rozważyć konsultację ze specjalistą psychoterapii uzależnień. W takiej rozmowie z profesjonalistą dziecko będzie miało szansę przyjrzeć się powodom, dla których substancje psychoaktywne są dla niego atrakcyjne. Otrzyma również rzetelną wiedzę na temat możliwych konsekwencji eksperymentowania z substancjami psychoaktywnymi.

Uzależnienie wiąże się z charakterystycznymi objawami, na które warto być uważnym:

  • zmiana wyglądu – zaniedbanie
  • włosy, ubranie śmierdzące dymem
  • wahania nastroju (od radości do przygnębienia, wybuchów złości)
  • zaburzenia snu (bezsenność lub nadmierna senność)
  • wychudzenie
  • szybka męczliwość, widoczny spadek energii
  • drżenie rąk
  • częste przeziębienia, przewlekły kaszel
  • skarżenie się na bóle żołądka, bóle głowy, bóle w klatce piersiowej
  • częste urazy, ślady po pobiciach
  • napady drgawkowe
  • zaburzenia w odżywianiu się – jadłowstręt lub wielki apetyt
  • utrata zainteresowań
  • zaburzenia poznawcze: gorsze zapamiętywanie, trudności w koncentracji
  • przyśpieszony sposób wypowiedzi, mowa bełkotliwa, niewyraźna
  • napady nieuzasadnionego śmiechu
  • drażliwość, agresywne wypowiedzi
  • mówienie do siebie
  • napady lęku, często na bazie urojeń, omamów
  • dziwaczne, niezrozumiałe dla innych zachowania
  • przekrwienie spojówek
  • rozszerzone źrenice wolno reagujące na światło lub zwężone źrenice niereagujące na światło
  • krwawienie z nosa
  • problemy z zębami, próchnica
  • ślady po wkłuciach dożylnych, domięśniowych, wybroczyny, zasinienia
  • wzmożona potliwość
  • powolny chód, zaburzenia równowagi, pobudzenie ruchowe, niezborność ruchowa

Uzależnienie od substancji psychoaktywnych leczy się w formie ambulatoryjnej (poradnie) lub stacjonarnej (kilkutygodniowe lub kilkumiesięczne przebywanie w ośrodku, bez możliwości opuszczania go).

Źródła:

  • Schulte – Martwort M. Zaburzenia u dzieci i młodzieży. Co obciąża nasze dzieci i jak możemy im pomóc. Wyd. Dobra Literatura, Słupsk, Warszawa, 2019
  • https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=490267