Strategie pomocne w nauczaniu
Do podstawowych działań i strategii pomocnych w rozwoju umiejętności psychospołecznych u dzieci i młodzieży należą:
- Nauczenie uczniów rozpoznawania własnych uczuć (szczęśliwy, zazdrosny, nerwowy, zły, zdenerwowany),
- Zachęcanie uczniów do wyrażenia własnych uczuć za pomocą różnych metod: rysunków, odgrywania ról, pisania dzienników,
- Użycie historii do zilustrowania trudnych problemów (odpowiednio od umiejętności pisarskich uczniów),
- Użycie przykładowego scenariusza do odegrania scenek, które poruszają tematy trudne, związane np. ze stratą bliskiej osoby w życiu,
- Nauczenie uczniów rozpoznawania wczesnych sygnałów ostrzegawczych, które sygnalizują stres, dyskomfort czy złość,
- Użycie gier i zabaw, które uczą współpracy i umiejętności grupowych,
- Wykorzystanie systemu wzajemnego wsparcia,
- Mobilizowanie uczniów do wyboru pozytywnych relacji z innymi, radzenia sobie z odrzuceniem i samotnością,
- Nauczenie uczniów możliwości rozwiązywania konfliktów (znajdowania rozwiązań, rozwiązywania problemów, pomagania innym).